金曜小学4~6年クラスです。
今月は重点的に「話すこと」焦点をあててきたこちらのクラス、子供たちもずいぶん英語で聞き、答え、話すことに慣れてきた様子です。
レッスンでは10分程度で相手へのQAを終わらせて、5分程度で文章にまとめる。
そんな時間配分でスピーチアクティビティを組み立てています。
ということで、本日のテーマ発表をしたところ・・・実は今回はとても時間がかかりました。
さあ本日のスピーチテーマとは・・?
"Tell me good things about your friend"
クラスによって取り組み方は違うのですが、こちらのクラスは比較的すぐ英語での質問を各自がスタートするクラス。
それが・・・・シーンとしてます。
"ど、どうしたの??"
と思わず聞いたら子供たちこんなことを言いました。
"そんなこと考えたことなかった~"
"そんなこと恥ずかしくてきけない・・・"
"どうしたらいいかわからない~"
と戸惑いの声続出です。
・・・ということで、子供たちに話してみました。
みんな一人一人、得意なことがたくさんあって魅力にあふれている。
今までのみんなのスピーチを聞き、クラスでの様子を見ていたら絶対分かるはず。
先にお手本を言うのはあまりよくないのですが、今回は生徒一人一人に対してkiki自身がスピーチをしてみました。
M is good at writing letters. She has a sense of humour, and good at making stories.
A is active and cute, and also a hard worker.
Do you remember how she studied hard when we had a spelling test.
R is a good soccer player. He is kind, and helps his family, too.
R is good at speaking English, and look at his eyes. He has nice beautiful eyes.
N has a sense of humour and kind to everyone. You can rely on him!
I draws such a cute picture, she is working hard on her homework.
というわけで・・・
ちょっととまどいつつ・・・
本日のスピーチも無事出来上がりました。
それでは本日のスピーチ発表といきましょう。
まずは幼稚園からの幼馴染。ダブルRくんの発表です。
This is my friend, R. I will introduce good things about him.
His hobby is playing soccer.
He is good at playing soccer. He plays soccer on Tuesday and Thursday.
There are six people in his family. He likes his family.
He sometimes cleans the bath and helps his mother.
He has nice ears! Thank you.
This is my friend, R. I will introduce good things about him.
He is good at study.
There are four people in his family.
He always brings in the newspaper.
He has beautiful eyes!
次は2歳違い、先輩後輩関係のMちゃんとAちゃんの発表です。
This is my friend, A. I will introduce good things about her.
Her hobby is drawing pictures. She is good at doing karate.
Her family is 4 people, and pet fish. She feeds her pet.
She is active and cute. She has nice long hair.
This is my friend, M. I will introduce good things about her.
Her hobby is reading books.
She is good at calligraphy.
She is good at drawing pictures.
Her family is four people, and she clears the table.
She is friendly and smart.
She has nice long hair and is wearing a nice T-shirt.
最後はなかなか大変そうだった男女間の褒め合い。NくんとIちゃんです。
This is my friend, N. I will introduce good things about him.
His hobby is playing soccer.
He is good at running fast.
There are five pople in his family, and he always cleans the toilet.
This is my friend, I. I will introduce good things about her.
She likes to play video game.
She is good at swimming.
There are six people in her family, and she sometimes walk her dog.
She can draw a good art.
She has a nice hairstyle, and she is wearing a cute T-shirt.
+ + +
kikiは中学の3年間と小学・高校の一時期をアメリカで過ごしています。
場所柄もあるとは思うのですが、もうそれこそずいぶん友達たちに日々褒めてもらっていました。
朝会えば、"Hi! I like today's hair style!"
お弁当を広げれば、"Your lunchbox looks gorgeous!"
話しをすれば、"I like your comment! I agree with you!"
黒い髪の毛も"Beautiful hair!"といっつも褒めてもらってみんなと違う髪の色もとってもお気に入りでしたよ。
女の子もそして男の子たちからもたくさん褒めてもらい、すてきな言葉をたくさん投げかけてもらいました。
「自分の意見をしっかり主張すると同時に相手を認め、いいコメントを返せる。」
それが異国で英語を学んでいく上でkikiが学んだことです。
ちょっと恥ずかしいし、日本語ではあまり慣れないこと・・・
でも褒められることに味をしめているkikiは大人になった今でもネイティブの人と話すときはちょっとほめ言葉を添えるようにしています。
すると「そうでしょ~?これは自分の大好きな・・」って一気に話しが広がり、距離が縮まってくるから不思議です。
+ + +
人を褒めると相手の表情もぱっと嬉しさで明るくなります。
そして英語で褒めると多分日本語よりとっても言いやすいし、恥ずかしくない!!
この日ちょっとレッスンを早めに終わらせたら、ママたちのお迎えを外で待つ子供たちの会話。
なんだかいつもよりちょっと弾んでいるように聞こえました。
ちょっと子供たちの距離も近づいてような・・・そんな金曜の夜でした。